fredag 16 juli 2010

Härlig semester och fasansfull...

upptäckt när jag kom hem! Ja vi har varit på semester och besökt "Skåneland". Närmare bestämt Helsingborg och Malmö. Semestern har precis innehållt allt man kan önskar sig. Sol, bad i hav, tältning, mat på stormkök, shopping av garn och tyg, varma kvällar, mys med familjen helt enkelt tar man dagen som den kommer och gör det man vill! Underbart!
Har även hunnit att sticka en del eftersom det blivit en del bilåkande. Ett par stumpor till lilla dottern av hennes eget färgade garn. Hon blev stormförtjusti dem!
Besökte två trevliga garnbutiker på resan. Den första i Malmö, Fröken Garn. En härlig butik med många garner. Framför allt lite udda sorter som man inte ser varje dag. Kul!
Sedan hittade jag Tant Thea i Helsingborg. Även den en jättemysig butik med lite av varje. Fick många fina idéer på sjalar jag ska göra framöver. Det blev naturligtvis en del handlat på båda ställena.
Och så var det ju det där med hemkomsten! Det hade ju dragit över ett rejält åskoväder här i måndags vilket gjorde att vår jordfelsbrytare hade slagit ifrån. Ja och vad innebär det????? Jo för en sammlare (inte bara av garn och tyg) utan även av bär förstår ni nog den hemska upptäckten att frysarna hade varit utan el i några dar. Bara att sätta på sig förklädet, plocka fram syltgrytan och börja koka blåbärssylt. Var det varmt innan så förstår ni säkert att den temperaturen steg ytterligare några grader i mitt kök när jag satte igång! Här ser ni resultatet! Det blev även fem fina blåbär/hallonpajer som jag kan frysa och ta fram när jag blir fikasugen.
Som tur var hade frysen i källaren som också är full, klarat sig bättre. Så där får det bli mer syltkokning när temperaturen har sjunkit något. Även maskarna i komposten har fått lite nytt att tugga på.
Jag börjar få rutin på detta nu, hamnade i samma situation när stormen Gudrun drog förbi och vi var utan ström i 12 dygn. Då fick jag koka allt på min vedspis, det slapp jag ju nu. Rena lyxen! Det gäller att se positivt på det hela som min dotter sa, -Mamma nu har du ju i alla fall fått rensat i frysen!

1 kommentar:

  1. Mmm, blåbärssylt!!! Inget ont som inte för nåt gott med sej. Eller hur säger man??? Till vinterns pannkakor smakar det säkert gott med hemkokt sylt. Synd bara att du inte fick välja själv när du ville koka. Läckra sockor, ser jättesköna ut.Ha det så bra. Kram sytanten

    SvaraRadera