onsdag 16 november 2011

Mitt liv...


går vidare! Idag har jag drabbats av yrsel! Eller så kallad lägesyrsel. Det är ett väldigt konstigt fenomen. Jag har haft det en gång tidigare, men det var flera år sedan. Det är en väldigt läskig känsla, man är yr hela tiden mer eller mindre och framför allt då huvudet ändra läge ordentligt.
Förra gången letade jag på nätet och hittade faktiskt en metod där jag kunde bota mig själv.
Det som händer är att det lossnar kristaller i balansorganet (flera båggångar fyllda med vätska)som finns i örat för att hjälpa dig med ditt läge och placering. Dessa kristaller ansamlas i en klump och flyttar runt i vätskan då man rör huvudet. Detta känns väldigt obehagligt eftersom där finns en massa receptorer i båggångarna som känner av rörelse och när kristallerna flyttar sig blir rörelserna mycket häftigare än i vanliga fall. Och då blir man väldigt yr. Värsta karusellen!! Hur botade jag det då? Jo, man ligger och håller huvudet i vissa lägen enligt ett visst mönster tills kristallerna har kommit tillbaks till sitt ursprungsläge. Detta var en väldigt obehaglig behandling för det medförde att man blev tokyr när man gjorde övningarna. Man framkallade maximal yrsel då kristallerna skulle åka tillbaks. Men efter vila var jag faktiskt helt återställd. Helt ofattbart! Jag får väl se om det blir lika omfattande yrsel denna gången, för då får jag väl prova igen om jag kan fixa det...
Annars då, jag har vilat ordentligt sedan jag kom hem, känner mig lite "kymig". Är inte riktigt på topp just nu. Men jag har klarat att ligga i soffan och fästa trådändarna på mina senaste sockar i avbruten mosstickning. Här ser ni resultatet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar